Wednesday, January 19, 2011

Jamilah

Jamilah Bte Ngah adalah arwah nenek gua.Nenek belah bapak gua.Nenek yang jaga gua dari kecik sampai la gua meningkat remaja.Sampai la gua kenal dunia.Mengikut cerita yang sampai kat telinga gua ni,sejak gua lahir lagi,arwah nenek gua dah jaga gua.Mak gua  masa tu kerja kilang kayu kat Bukit Ibam.So,dia macam takde masa sangat nak jaga gua.Dia pun hantar la gua pergi rumah arwah nenek gua.Bapak gua pulak masa tu adalah seorang cikgu Matematik kat Sekolah Kebangsaan Bukit Ibam.Gua tak kesah pun siapa yang jaga gua sebenarnya.Janji gua punya makan pakai cukup dah la.Sebenarnya bukanlah nenek gua yang jaga gua sangat pun.Yang banyak jaga gua adalah kakak bapak gua iaitu makcik gua.Tapi makcik ni pun gua panggil "mak" jugak.So,kiranya gua ni ada dua orang mak la.Tapi tu cerita lain,nanti la gua cerita.Nanti lu orang pening.Tu belum masuk adik-beradik campuran gua lagi.Skang ni gua nak cerita pasal hubungan gua ngan arwah nenek gua dulu.


Hubungan gua ngan arwah nenek gua ni special la bagi gua.Banyak moment yang gua ingat lagi sampai hari ni.Masa gua kecik,gua belajar mengaji ngan nenek gua.Nenek gua memang secara tradisinya mengajar cucu-cucu dia mengaji.Seingat gua la,masa sesi gua ada tiga orang jadi anak murid dia.Gua ngan dua orang lagi sepupu gua.Nenek gua punya garang memang boleh bawak terkencing dalam seluar.Tambah pulak ngan rotan dia yang panjang tu,memang complete pakej la.Zaapppp!!!bunyi rotan dia pukul ke lantai kalau kitorang salah bacaan ataupun salah tajwid.Memang boleh menangis la kalau kitorang baca macam bangang haritu.Dia akan basuh kitorang kaw-kaw punya kalau kitorang banyak buat salah.Gua pun kadang-kadang jatuh air mata jugak kena ngan dia.Tapi sesi mengaji ni gua rasa best sebab kadang-kadang tu nenek gua selitkan jugak ngan cerita Nabi-Nabi,bacaan dalam sembahyang ngan maksud dia,bacaan doa.Gua rasa banyak jugak benda yang dia ajar melekat dalam kepala gua sampai harini.Gua rasa berterima kasih sangat kat arwah nenek gua atas didikan agama yang dia bagi pada gua.Walaupun semua tu asas je tapi gua still rasa benda tu penting untuk orang yang mudah hanyut macam gua ni.


Arwah nenek gua ni macam satu figure yang kuat la dalam keluarga dia.Apa yang dia cakap semua orang kena dengar.Termasuk la gua.Apa gila gua nak melawan cakap orang tua kan.Nak masuk neraka ke apa?Dekat rumah arwah nenek gua ada lima orang penghuni tetap termasuk gua.Nenek gua,pakcik gua,dua orang makcik gua dan last skali gua.Kat rumah tu nenek gua je yang pernah merasa nikmat perkahwinan.Pakcik gua tak kawin  sampai skang sebab nak jaga mak dia.Kakak kepada dia yang gua panggil "mak" tu pun tak kawin jugak.Gua rasa atas reason yang sama jugak kot.Makcik gua yang sorang lagi tu adalah anak sedara nenek gua.Nenek gua bela dia lepas mak bapak dia meninggal dunia.Dia pun tak kawin jugak.Arwah nenek gua boleh tahan rajin la,tak padan ngan usia dia yang gua sendiri pun tak tau berapa.Berkebun,menebas,mencangkul,memongkes.Jenis yang tak boleh duduk diam.Ada je kerja dia nak buat.Makcik ngan pakcik gua selalu je larang dia buat kerja-kerja berat tapi biasalah orang tua,mestilah degil.So,malam-malam gua la jadi mangsa.Nenek gua selalu suruh gua urut dia.Gua urut jela sebab seronok kot urut orang.Tapi sakit sket la tangan gua sebab badan dia tulang je takde isi.


Arwah nenek gua ni ada masalah pendengaran sket.Kalau nak cakap ngan dia kena  cakap kuat-kuat.Lagi satu,dia mesti nak tau dan faham apa yang kitorang bualkan.Macam kalau dia nampak gua tengah berborak ngan makcik gua.Dia akan tanya kitorang tengah borak apa.Tapi nak bagitau apa yang kitorang borak tu memang seksa la dengan keadaan dia yang tak dengar camtu.Terpaksa memekik berkali-kali supaya dia dengar dan faham.Tu yang gua kadang-kadang tipu je dia apa yang gua borak.Dah banyak gua tipu dia rasanya.Menyesal  pulak gua  rasa skang ni.Paling gua ingat sekali bila gua dapat masuk SDAR,tiap kali gua nak balik asrama je dia mesti menangis hantar gua turun dari rumah.Dari gua form 1 sampai la gua form 5.Tiap kali gua salam ngan dia,cium pipi dia,dia mesti tengah menangis.Masa awal-awal tu ngan gua skali menangis.Hakhak.Naik form 2 gua dah boleh handle dah.Dia je yang menangis.Dia takde pun pesan belajar betul-betul kat gua.Yang dia pesan tiap kali gua nak balik asrama adalah,"Sembahyang jangan tinggal,baca Quran selalu."






p/s:Panjang lagi sebenarnya cerita ni.Nanti la gua sambung.Sambungan dia sedih sket.Cerita pasal camne hubungan gua ngan nenek gua berubah,cerita pasal sakit nenek gua dan camne nenek gua meninggal dunia yang mana gua sendiri rasa nadi dia.Tau-tau dia dah takde.

5 comments:

  1. sapa bongek??
    kak jem ke??
    hakhak...
    ni x cukup sedih lagi...
    tunggu sambungan dia...

    ReplyDelete
  2. xsabar nk tggu smbungan dia..
    aku suka pesanan nenek ko tu..
    Alhamdulillah..
    =)

    ReplyDelete
  3. hakhak,,,
    sambungun dia lebih gelap...
    x sabar tunggu blog kak jem.
    hakhak

    ReplyDelete
  4. enam baldi setengah gua nangis. setengah baldi lagi kalau dapat, trus gua nk pinang puteri gunung gokula.

    ReplyDelete